Tummen ur arslet!

Japp,imorse drog jag tummen ur arslet (det va på tiden,ha ha)!
Inatt somnade Frejsan närmare kl 1,och ville så klart upp vid 8 imorse,så efter matning,blöjbyte,omklädning och lite pusskalas så stod jag redo i köket med degbunke o hela kitet!

Här är receptet på de lyxiga lussebullarna:

Ca 50 st

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g lätt Kesella
1 g saffran
1.5 dl socker
0.5 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Fyllning:
ca 150 g smör
500 g mandelmassa (men jag använde bara 250)
Vanillinsocker

Pensling:
1 ägg

Pärlsocker
(hackad mandel om man hellre vill det)

Smula jästen i en bunke,smält smöret i kastrull.Tillsätt mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt).
Häll degspadet över jästen,rör om tills det löst sig.
Tillsätt Kesella,saffran,socker,salt och det mesta av mjölet.
Arbeta degen smidig.(den ska släppa från bunkens kanter)
Låt jäsa övertäckt i ca 40 minuter.
Arbeta degen på mjölat bord,kavla ut till två stora plattor (precis som du gör i vanligt bullbak),
bred på smör,sikta över vanillinsocker,och riv över mandelmassan.
Rulla ihop och skär ut ca 2 cm breda skivor och lägg i formar.
Låt jäsa övertäckta i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla med uppvispat ägg,strö på pärlsockret (och/eller mandel),och grädda mitt i ugnen i 5-8 minuter.

Voila!


Väldigt goda!

Det stod 500 g mandelmasssa i receptet jag hittade,men det blir för mycket tror jag,hälften blev alldeles utmärkt!
Sen vanillinsockret va litet extra,inget som stod med i receptet jag hittade,men dom blev mumsiga :)

Nu ska jag fortsätta städa,har försökt med alla möjliga grejer på min soffa (ja,en vit soffa blir synligt skitig!),så nu har jag kastat ertt lakan över den,ha ha!

Kommentarer
Postat av: Fia

Jösses vad jag stalkar din blogg jämt! Tur att du inte kan se hur många ggr per dag jag är här. asg Men tjejerna ropar fortfarande så fort jag tar fram datorn att "titta Fjeja mamma". :-D

2009-12-10 @ 14:26:37
URL: http://fiaeleonora.blogg.se/
Postat av: mamma/mormor

dom där bullarna ser riktigt goda ut.....



Du vet ju var jag bor ;-)



kramar

2009-12-10 @ 17:04:29
Postat av: Maria

MUMS!

Nu blev jag fikasugen. Synd att vi inte bor närmare varandra;)

Tack för receptet, det är jag sugen på att prova.



Maria

2009-12-10 @ 19:28:20
URL: http://varsaga.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0