Behöver råd!

En fråga till er småbarnsföräldrar...
Hur nattar ni era små?
Freja brukar få sin välling allt från 19-21,ibland slocknar hon direkt men oftast blir hon som hon är denna kväll,väldigt vaken.Hon fick välling vid 20,satt och blev lite tung i ögonlocken så jag bar in henne till sängen och VIPS är hon klarvaken...Ibland har hon inte somnat förrän 01-snåret.
Hon stod o skrek stundvis i sin säng fram tills nyligen,nu sitter hon här på vardagsrumsgolvet och är väldigt alert.Har provat ge lite mer välling men....
Vad ska man göra?Hon sover nån timme på dagarna men det verkar inte hjälpa,ibland sover hon inte alls men är så vaken när det är läggdags.

Så hur lyckas ni med nattningen????

Kommentarer
Postat av: Lina Börjesson

Hur gammal är hon nu? Jag har med mina tjejjer givit vällingen i sängen och om dom protesterat efteråt, vilket dom gjort ni perioder, så har jag varit stenhård på att inte ta upp dom ur sängen igen.

Då har det givit med sig efter en till två kvällar. Då har dom liksom accepterat att det är sovdags som gäller.. Men det är ju jätte jobbigt att höra att dom ropar, men om man tänker långsiktigt så är det ju för deras bästa..

Så har jag gjort och varit jättenöjd med resultatet.. hellre en, två halvbråkiga kvällar för sedan många bra.. Men nu finns det ju så många metoder att man får helt enkelt hittat något man klarar av och känner sig trygg i :) Lycka till :)

2010-11-11 @ 10:03:13
URL: http://mommyrocks.blogg.se/
Postat av: Fia

Vet inte om det är därför men våran räddning (som hade tre barn under 2½ ett tag... ;-)) Är RUTINER! De får alltid sin välling runt halv 7, äter den framför tv eller att vi läser. Sen borsta tänderna och kissa, byte av blöja etc. Och sen 19.00 är det sängen som gäller. 19.10 sover alla tre! Och har alltid gjort. Stortjejerna somnar såklart själva medans Novali fortfarande vill att vi ska ligga brevid henne i sängen.



Tror att det funkat så bra just för att de VET vad som gäller. :-D Hoppas ni får till det! För eran skull!!!! Så ni får lite egentid (med bara en bebis) på kvällen! KRAM

2010-11-11 @ 11:20:00
URL: http://fiaeleonora.blogg.se/
Postat av: Magda

Nu är det ju nästan lite farligt att prata om rutiner för små barn för då ändras de, men vi har gjort så ganska länge med Anton att vid 18-19 så brukar jag försöka få honom att varva ner, man släcker kanske lite, stänger av tv, gör det lite tråkigt. Ibland badar han om han inte är för tröt. Annars tar jag av han kläderna så han får rulla runt i sängen lite, det brukar vara ett tecken på att han är trött om han gör det. Efter en liten stund så får han välling, då brukar jag dra kvällen för honom "nu får du välling, sen ska vi borsta tänderna, sen ska... och så sover du gott" vi borstar tänderna, byter blöja/kissar i pottan och sen tar han sin natt, snuttefilt, säger gonatt till pappa o lillebror och kramas lite o sen lägger vi ner han i hans säng. Oftast somnar han där. (men sen hamnar han hos oss nästan varje natt iaf) Om han inte somnar så får han vara uppe men vi är lågmälda. Så gör vi. Har aldrig låtit honom vara i sängen om han inte vill, tror på att göra sängen o sova till nåt mysigt och inte förknippat med tvång o gråt.

2010-11-11 @ 15:07:38
Postat av: Magda igen

Råkade posta innan jag skrivit klart :-) Nåja det var hur det funkar för oss. Fast undrar om man kan göra på samma sätt som nån annan med barn, känns som det oftast är så olika vad som funkar på vem. Men hoppas ni hittar nåt bra sätt, det är så skönt att kunna veta att man får lite tid för sig själv på kvällen (iaf hade man det innan bebisen kom!) Vad lika de var förresten, systrarna!

2010-11-11 @ 15:10:38
Postat av: Fia igen

Håller med Madga måste jag bara skriva! Tror absolut inte heller att det är bra att förknippa sängen med tvång. Det ska vara ROLIGT att lägga sig! Därför har jag ALDRIG hotat med att de får gå och lägga sig om de inte sköter sig ifall vi har främmande etc.



2010-11-11 @ 20:57:18
URL: http://fiaeleonora.blogg.se/
Postat av: Cathy

Jag gör likadant med Elliott VARJE kväll...borstar tänderna, byter blöjan å sen sätter vi oss i soffan med välling. Han somnar efter ca 10 min i mitt knä å med sin vattenflaska:-)

Lägger honom i sängen direkt när han somnat...då sover han inte så djupt tittar alltid upp, vänder sig så han somnar om själv.



A & O är nog att man gör lika varje, varje kväll!! Det ger barnen trygghet!



Lycka till..å pussa tjejerna från oss:-)

2010-11-11 @ 22:44:53
URL: http://fourkids.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nu vill ju jag poängtera att jag aldrig låtit mina tjejjer gråta och tvingat ner dom i sängen!! Jag har gått in till osv men aldrig belönat gråt med att få komma upp.. Utan sett till att dom lugnat sig och myst i sängen.. Rutiner håller jag med om, har alltid haft det jag med.. Hoppas du hittar en lösning som passar just er :) tror att det är väldigt individuellt vad som passar både barn och familj :)

2010-11-12 @ 09:41:45
Postat av: Lina Börjesson

Glömde skriva i att dt var jag som skrivit föregående kommentar;) :



Nu vill ju jag poängtera att jag aldrig låtit mina tjejjer gråta och tvingat ner dom i sängen.. Jag har gått in till osv men aldrig belönat gråt med att få komma upp.. Utan sett till att dom lugnat sig och myst i sängen.. Rutiner håller jag med om, har alltid haft det jag med.. hoppas ni hittar något som passar er då jag tror det är väldigt induviduellt vad som pasar både familj och barn :)

2010-11-12 @ 09:43:37
URL: http://mommyrocks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0