1:a Advent

Glad 1:a Advent önskar vi :)



Vi hade en jättetrevlig eftermiddag/kväll då min kusin och hennes familj kom på besök och åt middag och smarrig efterrätt,hittade ett recept på After Eight-kladdkaka på en väns blogg,så här smarrig kan en sån smarrig kaka se ut :



Receptet?Ja,här kommer det:

Kladdkaka
200g mörk blockchoklad
200g margarin eller smör
3st ägg
2½ dl strösocker
3dl vetemjöl

Chokladglasyr
25g margarin eller smör
1dl vispgrädde
20 plattor aftereight

* Sätt ugnen på 175grader
* Smörj en form med löstagbar kant (ca 25 cm i diameter)
* Smält chokladen tillsammans med matfettet på svag värme
* Vispa ägg och socker poröst. Rör ner mjölet i äggsmeten. Tillsätt chokladblandningen och rör till en jämn smet.
* Häll smeten i formen
* Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20min. Den ska inte vara genomgräddad.
* Låt kakan bli kall och ta loss kanten på formen.
* Blanda matfettet, grädden och aftereight till chokladglasyren i en kastrull. Smält på svag värme under omrörning. Låt blandningen kallna och bli tjockflytande.
* Bred glasyren jämt över kakan och låt den stelna i kylskåp.
Om man vill...
* Garnera med aftereight på tårtan
* Servera med skivade apelsiner (grädde eller glass brukar funka det med).

TACK!!! Annelie för receptet,kakan blev mycket uppskattad!!Den gick fort att göra och jag kommer bjuda på den fler gånger :)

Idag ska jag försöka lägga lite tid på att baka lussebullar,för att minska på tiden och vara säker på att jag hinner göra bullana utan att ett barn avbryter och man är smetig så hittade jag något VÄLDIGT smidigt för en halv-lat 2-barnsmor som jag :D


En mix,bara att tillsätta vatten ;D

Nu är det dags att utfodra vildingarna här hemma,sen ska vi väl få upp resten av julgardinerna :)

Trevlig 1:a advent kära läsare!

Kommentarer
Postat av: Alma

Vad roligt att kladdkakan blev bra. Jag tycker den är vansinnigt god. Blev lussekatterna bra? Har funderat på att köpa hem det jag med.

2010-12-01 @ 11:19:13
URL: http://almastankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0